-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32135 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

منظور از اين كه شيطان دشمني آشكار است (عدواً مبيناً) چيست؟

شيطان همواره دشمن ديرينة انسان بوده و هيچ گاه انسان از حيله ها و خواطر شيطاني در امان نيست. شيطان بنابر آيات الهي دشمن قسم خوردة انسان است تا او را به هر طريق به گمراهي بكشاند.

شيطان گفت: فبعزّتك لاغوينّهم إلاّ عبادك منهم المخلصين؛ به عزّت و جلالت قسم! كه همة انسان ها را غوا مي كنم مگر بندگان مخلص درگاهت را.

عداوت و دشمني او از روز آفرينش آدم شروع شد و هنگامي كه به خاطر عدم تسليم در برابر فرمان الهي در مورد سجده بر آدم از درگاه قدس خداوند رانده شد سوگند ياد كرد كه براي هميشه كمر دشمني نسبت به آدم و فرزندانش خواهد بست.

خداوند در قرآن بارها تعابير مختلف، شيطان را دشمن ديرينه و آشكار معرفي كرده و مبارزه با اين دشمن را متذكر شده است: إنّ الشّيطان لكم عدوٌّ فاتّخذوه عدوّاً؛ همان شيطان دشمن شما است. پس او را دشمن خود بگيريد.

البته شيطان اختصاص به شيطاني كه از طائفة جنّ بوده و به او ابليس مي گفتند ندارد بلكه شيطان هايي از جنس انسان بسيارند كه آدم ها را منحرف مي كنند و با فساد و فحشا و منكرات مردم را گمراه مي كنند، نيز با وعده و وعيد و فريب كاري، انسان هاي كم تجربه را به دام مي اندازند. آنان شيطنت را مديريت مي كنند و زشتي ها و پليدي ها، را خوب و زيبا جلوه مي دهند و راه را براي تسلط هواهاي نفساني باز مي كنند.[6]

انسان بايد بداند كه نفوذ افكار و اعمال شيطاني گاه به صورت تدريجي و كم رنگ است و اگر در همان گام هاي نخست كنترل نشود وقتي متوجه مي گردد كه كار از كار گذشته است. بنابراين هنگامي كه نخستين وسوسه هاي اشاعة فحشا يا هر گناه ديگر آشكار مي شود بايد همان جا در مقابل آن ايستاد تا آلودگي گسترش پيدا نكند.

شيطان كه به معناي هر موجود موذي و تبهكار و ويرانگر تفسير مي شود هرگز انسان پاك را يك مرتبه به آغوش فساد نمي افكند بلكه كم كم و تدريجاً ابتدا با معاشرت و دوستي، بعد با ايجاد شبهات، سپس با تشويق به ارتكاب گناهان كوچك، سپس با تشويق به گناهان بزرگ، انسان را به سقوط و نا بودي مي كشاند.

قرآن شيطان را دشمن آشكار انسان ناميده است. كلمة مبين گرچه از باب افعال است ولي اين كلمه لازم و متعدي به كار رفته است و در اين جا لازم و به معناي آشكار است، نه به معناي آشكار كننده.[7]

[6] علي رضا رجالي، جن و شيطان،ص 95 به بعد.

[7] قاموس قرآن، ج1، كلمة بانّ.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.